Bil og Bobil

View Original

EU-kontroll - et lynkurs


EU-kontroller kan være upraktiske og vanskelige å forstå seg på.

- Ikke stress, vi har satt sammen en guide med alt du trenger å vite.



Hva er det?

EU-kontroll, eller periodisk kjøretøykontroll (PKK), er en obligatorisk kontroll for alle kjøretøy som skal kjøre på veier i Norge og EU. Kjøretøyet blir avskiltet dersom det ikke er EU-kontrollert.

Kontrollen kan deles inn i to hoveddeler:

  • Trafikksikkerhetsdelen sjekker lys, speil, hjul, bremser, belter osv.

  • Miljødelen fokuserer på støy og gassutslipp

Kun verksted som er godkjent av Statens Vegvesen har retten til å godkjenne kjøretøy. Trykk på knappen under for å finne et verksted i nærheten av deg som er godkjent. Bil & Bobil er godkjent for alle kjøretøy opp til 7500 kg.

Når må jeg ha kontroll?

Personbiler med maks tillatt totaltvekt på 7500kg som er eldre enn fire år må godkjennes hvert andre år.

Andre intervaller gjelder for andre kjøretøysklasser.

Du har altså en frist på at kontrollen skal gjennomføres innen 2 år fra forrige frist, men når i løpet av de 2 årene du gjennomfører kontrollen er helt opp til deg.

Alle får en påminnelse fra Statens Vegvesen 2 måneder før fristen går ut, men det kan være lurt å bestille time før dette, da både kø og eventuell etterkontroll kan ta tid.

Trykk på knappen under for å finne ut når neste kontroll er for ditt kjøretøy.

Hva koster det?

Priser for EU-kontroll varierer fra 850 til 1500 kroner, men de aller fleste ligger rundt 1200 kr.

Det kan være lurt å sammenlikne ulike verksted, og gjerne be om skriftlige tilbud før du bestemmer deg.

Uansett pris er det - også med EU-kontroll - slik at kvalitet er viktigere enn pris. Du kan alltids bli stoppet og kontrollert langs veien. Da er det ditt ansvar at bilen oppfyller krav til sikkerhet og miljø, uavhengig av EU-godkjenning.

Sørg for å velge et verksted du stoler på. En dårlig jobb kan i beste fall utsette problemet og i verste fall føre til alvorlige ulykker.


Bil & Bobil tilbyr EU-kontroll til alle kjøretøy inntil 7500 kg.

Fornuftig pris og høy kvalitet!



Dette bør du gjøre før EU-kontrollen

Det kan være lurt å sjekke et par ting selv før EU-kontrollen. Da unngår du unødvendige feil som kan føre til at du må inn på etterkontroll, noe som forlenger prosessen betydelig.

Sjekk at …

  • Alle lysene virker

  • Hornet virker

  • Alle setebeltene virker som de skal

  • Vindusspyleren virker og at det er spylervæske

  • alle hjulboltene er festet godt

  • Bilen er relativt ren og ryddig

  • Vindusviskerne er rene

  • frontruten ikke har store skader

  • Sidespeilene ikke er skadet

  • Du har varseltrekant i bilen

  • Det er refleksvest i bilen.

  • Vognkortet er tilgjengelig i bilen

Dette bør du gjøre i etterkant

Verkstedet hjelper deg som oftest med det som trengs etter kontrollen, men et par ting kan være lurt å dobbeltsjekke selv.

Gå gjennom kontrollseddelen. Kontrollseddelen er en slags kvittering som inneholder all informasjonen du trenger. Feil eller mangler kodes med kode 1, kode 2 og kode 3:

  • Feil og mangler med kode 1 er godkjent, men vi anbefaler å sjekke det opp uansett.

  • Kode 2 og 3 indikerer mangler som krever etterkontroll. Få disse fikset innen fristen for å unngå avskilting.

Du har også rett til å klage på EU-kontrollresultatet. Klagen skal rettes skriftlig til Statens vegvesen innen fire uker etter kontrollen. Ved klage kan du kreve en gratis etterkontroll hos det samme verkstedet som utførte EU-kontrollen.

Ved feil kreves etterkontroll

Etterkontroll er altså en kontroll man må gjennom etter å ha rettet opp de feilene som ble funnet under hovedkontrollen. Etterkontroll skal gjennomføres enten før den opprinnelige fristen eller opp til 2 måneder etter hovedkontrollen.